Agora

Agora on kohtauspaikka Sokrates kahvilan ulkopuollella.  Siellä voi valita puheenaiheen täysin vapaasti riippumatta siitä, mitä kahvilassa on keskusteltu.

Mainokset

36 comments on “Agora

  1. Kun elokuvista tässä puhutaan, niin vinkkinä elokuva nimeltään Waking life. Elokuva on piirretty, mutta ei mikään disneyn tuotos. Filosofista pohdintaa riittää. Mielestäni ehdottomasti katsomisen arvoinen.

    • Kiitos Riku hyvästä vinkistä, en ole tuota elokuvaa huomannut! Näillä Sokrates-kahvilamme ihmisten arvioilla hyvistä elokuvista, kirjoista ja musiikista on minulle paljon suurempi painoarvo kuin virallisilla kriitikkojen suosituksilla. Arvostan teidän erilaisia näkökulmianne ja tapaanne ajatella!
      Yritän saada elokuvan käsiini, näin trailerin netissä.
      anne

  2. En löytänyt Makuunin, enkä kirjaston tietokannasta. Itse sain kaverilta lainaksi, ja poltin kyllä omankin verion. Jos ette ole syksyyn mennessä saaneet elokuvaa käsiinne, niin voin antaa DVD:n lainaksi.

  3. Yhtenä kesäisiä henkisiä virikkeitä tarjoavana lähilomakohteena tarjoilen Muhoksella olevaa Terttu Jurvakaisen kesätaidenäyttelyä.
    Tutustuimme siihen eilen vaimoni kanssa ja pidimme kovasti näkemästämme.
    Pisteenä i:n päällä on taustalla soiva kaunis klassinen musiikki.
    ”Taide on henkistä pääomaa. Taide on elämän laatua. Kun taidetta selitetään, se lakkaa olemasta taidetta. Kun antaa kaikkensa, niin ei menetä mitään. Taiteilija on aina matkalla.”
    Terttu Jurvakainen
    http://galleria.terttujurvakainen.fi/

  4. Nuorisokulttuuriin on ilmaantunut No Philosophy -liike tai HS:n ilmaisun mukaan jengi:
    http://www.hs.fi/nyt/artikkeli/Joka+paikan+jengi/1135260353374
    ”Ei mitään turhaa filosofiaa, vaan keskitytään olennaisimpaan.”
    &
    ”Tee se itse -asenne määrittää ryhmän tekemistä. Mitä vähemmän No Philosophyt jostain tietävät, sitä varmemmin he syöksyvät suoraan asiaa päin.
    – Ytimen tekee se, että ei kysytä, tehdäänkö, vaan tehdään vaan!”
    Me Sokrates-kahvilan keskustelijat taidamme sitten olla Yes Philosophyja!

  5. Vinkki: 17.10.10 sunnuntai-Kalevan liite, sivu 5. Mainio juttu koululaisten filosofia-keskusteluista Oulun normaalikoulussa. Taustalla Hannun ja kumpp. uraauurtava työ.
    anne

  6. Konfutsesta kertova kiinalainen elokuva, jossa on englanninkielinen tekstitys, löytyy Youtubesta.
    Elokuva on viime vuodelta, eikä sitä levitetty suomalaisiin elokuvateattereihin.
    Linkki:

  7. Vinkki: Yle Areenassa viikon tietokirjan Mielen taito-kirjan kirjoittajan, Juhani Laakson, haastattelu. Myös myötätunnosta ja evoluutiostakin ajatuksia…

    Mielen taito-kirjassa esitellyt seitsemän taitoa (läsnäolo, myötätunto, tarkkaavuus, hyväksyminen, tunnesäätely, ajatusten vapauttaminen ja omistautuminen) yhdistävät niin kehon ja mielen kuin järjen ja tunteen arjen hallintaa edistävällä tavalla.
    Selkeästi, lempeästi ja välillä runollisen kauniisti kirjoitettu viisas kirja.

    http://areena.yle.fi/audio/1319191594020

  8. Gettierin ongelma pellolla olevan lehmän hahmossa.

    Pekka vilkaisee pellolle ja näkee tumman hahmon jota hän luulee lehmäksi. Siispä hän katsoo tietävänsä, että pellolla on lehmä.

    Tietoteorian (mm Wiki) mukaan Pekka tietää, että ”pellolla on lehmä”, jos ja vain jos seuraavat kolme ehtoa ovat voimassa: (1) Pekka uskoo, että pellolla on lehmä (2) pellolla tosiaankin on lehmä (3) Pekka on oikeutettu pitämään totena, että pellolla on lehmä. Vaikuttaa siltä, kuin tietoteorian kolme kohtaa olisi täytetty. Eli Pekka tietää, että pellolla on lehmä.

    Pekka on kuitenkin erehtynyt: se, mitä hän näki, onkin vain suuri kivi. Toisaalta, samalla pellolla on painanteessa lehmä, mutta sitä Pekka ei nähnyt. Siispä arkijärjen valossa Pekka ei tiedä, vaan hän on sattumalta oikeassa. Kuitenkin teoria väittää muuta. Onko teoria siis väärässä?


    Minusta teoria on oikeassa eikä Gettierin ongelmaa ei ole. Virhe tehdään tarkasteluprosessissa, Pekan ajatusmaailman ymmärtämisessä. Pekka tarkastelee lehmän olemassaoloa ainoastaan oman havaintokokemuksensa antamissa rajoissa. Hän ei väitä mitään muuta eikä suomen kieli myöskään oikeuta laajempiin päätelmiin tässä asiayhteydessä.

    1) Pekka ajattelee ainoastaan tiettyä hahmoa tietyssä paikassa jota kutsuu lehmäksi. Ja hän ajattelee peltona sitä osaa pellosta, minkä hän on nähnyt.
    2) Sen sijaan hän ei ajattele nähneensä mitä tahansa lehmää. Hän ei myöskään ajattele, että hänen tietämyksensä ulottuisi koko sille alueelle, joka Maanmittauslaitoksen virkamiesten mukaan muodostaa pellon.

    Eli tietoteorian määritelmä on oikeassa, mutta Gettierin ongelman mukaiset tarkastelut ovat väärässä sekoittaessaan määrätyn asian ja yleisen asian keskenään. Vai olenko minä väärässä?

  9. Olenko aina oikeassa?
    Tätä pohtii ”Urbaani Oranki”:
    http://www.urbaanioranki.com/2012/01/olenko-aina-oikeassa.html?showComment=1326993429254#comment-c2442902057832651498
    ”Mitä sitten yritän tällä sanoa? Sitä, että kannattaa kaikissa asioissa tiedostaa se mahdollisuus, että saattaa olla väärässä. Kannattaa olla ennakkoluuloton ja olla valmis vaihtamaan mielipiteitään. Ei mielipiteiden vaihtaminen tai takinkääntäminen tarkoita selkärangattomuutta vaan usein se osoittaa ennemminkin kypsyyttä.”

  10. Kalevan Sunnuntaissa hyvä juttu Kreikan Lerokselta. Muutamia poimintoja:
    – Niin syvällä on käyty, että jopa kreikkalainen pienyrittäjä myöntää, että ”jos naapurilla on hyvin, minullakin on hyvin”. Oman edun tavoittelu on inhimillistä, mutta kun oikein syvällä käydään, tajutaan, että sillä, miten kaverikin voi, on merkitystä puolin ja toisin. Edellisisessä Sokrates-kahvilassa käsittelimme tätä samaa aihepiiriä eli myötätuntoa. ”Sinä olet minä.”
    – Uutiset eivät kerro oikeasti kreikkalaisten arjesta mitään tai juurikaan mitään. Ne elävät omaa elämäänsä ja kreikkalaiset omaansa.
    – Monella on nyt oikeasti aikaa ja mahdollisuuksia toteuttaa itseään, luovuuttaan, unelmiaan. Sillä ei vain ole merkitystä, kun se ei elätä. Kaikki ajatukset kohdistuvat lähinnä siihen, mistä saa seuraavan ateriansa. Maslowin tarvehierarkia näyttää siis voimansa. Ihmisen pitää pystyä tyydyttämään ensin välttämättömät perustarpeensa ennen kuin itsensä toteuttaminen voi nousta siivilleen. Nälkätaiteilijoita on ollut aina, mutta pidän heitä pääsäännön vahvistavina poikkeuksina.
    – Taiteessa värit ovat tummuneet.
    – Kreikka on ikuisen kesän maa. Heillä on oma elämäntapansa ja kulttuurinsa. Pohjois-Euroopan protestanttinen etiikka ei koskaan tule olemaan heidän juttunsa.
    – Kesällä saapuvat turistit palvellaan Kreikan saarilla samaan tapaan kuin aina ennenkin. Turisteille ei nutun nurjaa puolta näytetä nytkään.

  11. Musiikkivinkit Agorassa, vaihtuvat lyhyelläkin aikavälillä, tarkoituksena on tuoda ”löytöjä” esille.

    Tutkija, PsT Teppo Särkämö on tutkinut musiikin kuntouttavaa ja parantavaa vaikutusta:

    ”Aivot reagoivat musiikkiin eri tavoin kuin puheeseen. Musiikin käsittelyyn osallistuvat lähes kaikki aivojen osat: kuulojärjestelmä aktivoituu, mutta musiikki aktivoi myös alueita, jotka yhdistävät aivoihin tulevaa informaatiota, säätelevät tarkkaavaisuutta ja ohjaavat liikkeitä.”
    Toisin kuin puhe, musiikki vaikuttaa myös suoraan aivojen syviin tunnekeskuksiin. Tunteet ovat
    allekirjoitettuina kaikessa musiikissa, ja tunteet ovat aivoissa väylä muistoihin, oppimiseen ja
    ajatteluun, mielen kaikkiin alueisiin. Luultavasti juuri tästä syystä musiikilla on niin paljon
    terapeuttista voimaa.
    Annostelu esim aivoinfarktipotilaalle heti alkupäivinä noin tunti päivässä, mieluummin kaksi, ja omaa lempimusiikkia! Lisätietoa Aivosäätiön sivuilla, joilta yo lainauskin.
    http://www.aivosaatio.fi/fi/?newspage=17

  12. Liekö tämä kirja jo mainittu täällä, mutta lainaan divarilöytöäni:

    E.Saarinen, K. Lonka: Muodonmuutos, Avauksia henkiseen kasvuun. 2000

    Kirjassa on myös kiinnostava kirjallisuusluettelo!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s